wiedza

Wegańskie zamienniki popularnych produktów

Dieta wegańska zyskuje coraz więcej zwolenników. Sklepy wprowadzają wegańskie zamienniki znanych produktów,
a media przepełniają porady i artykuły o plusach ograniczenia lub wykluczenia produktów odzwierzęcych. Jeżeli również myślisz o zmianie swojej diety, ciekawi Cię, w jaki sposób możesz zastąpić znane produkty lub po prostu chcesz poznać wegańskie zamienniki popularnych produktów odzwierzęcych, zapraszamy do czytania!

 

Wegańskie zamienniki mięsa

Zacznijmy od prawdopodobnie najczęściej wyszukiwanych zamienników. Czym możesz zastąpić mięso w swoim obiedzie? Opcji jest kilka!

  •       Tofu

Prawdopodobnie pierwszy zamiennik, który przychodzi ludziom na myśl. Nie dość, że ma dużo białka, to dodatkowo zawiera między innymi wapń, fosfor, witaminy z grupy B, potas, żelazo i witaminę E. W sklepie bez problemu kupisz tofu naturalne, wędzone, a także marynowane, więc różnorodność produktu jest ogromna. Możesz również zrobić marynatę samodzielnie, tak by idealnie dopełnić swój przepis.

  •       Tempeh

Produkt z fermentowanych ziaren soi, jeszcze nie zaskarbił sobie tyle zaufania, co tofu. Najłatwiej znaleźć go przez internet, chyba że możesz odwiedzić sklep z wegańską, ekologiczną lub azjatycką żywnością. Nie zawiera cholesterolu, a jest źródłem wapnia, fosforu, witamin z grupy B, potasu i magnezu. Oprócz tego zawiera mangan, żelazo i miedź, a także jest źródłem prebiotyków.

  •       Seitan

Nie ma aż tak wielu wartości odżywczych, jak inne zamienniki, ponieważ znajdziemy w nim jedynie niewielkie ilości witamin z grupy B i żelaza, ale teksturą najbardziej przypomina mięso. Możemy zrobić seitan zarówno domu, jak i kupić gotowy
w sklepie. Dzięki swojej strukturze i odpowiedniemu doprawieniu może zastąpić w kuchni wszystkie rodzaje mięsa, niezależnie czy poszukujemy zastępstwa dla kurczaka, czy chcemy przygotować stek.

wegańskie zamienniki mięsa

Wegańskie zamienniki jajka

Lubisz spędzać czas w kuchni na wypiekach, ale masz problem z zastąpieniem, na przykład, jajek? Teraz to nie będzie wyzwanie!

  •       Kala Namak

Czarna sól, która nie jest pełnoprawnym zamiennikiem jajka, a raczej imituje jego smak. Może zapobiegać wzdęciom
i zgadze, hamuje działanie wolnych rodników, a w sklepach online można ją kupić do dziesięciu złotych za 500g. Za sprawą jajecznego posmaku uzupełni Twoje potrawy, a dodana do wegańskiego majonezu może wzmocnić pożądany efekt
w zamienniku.

  •       Aquafaba

Woda po ciecierzycy lub niektórych rodzajach fasoli, pozyskiwana z produktów w słoikach, puszkach lub po samodzielnym ugotowaniu. Zawiera wapń, sód i żelazo, a jedno jajko to trzy łyżki aquafaby, którą możesz wykorzystać w swoich deserach. Zrobisz z niej bitą śmietanę, kremy, bezy, musy, lody oraz ciasta. Dla miłośników słonych potraw jest też opcja, żeby zrobić
z niej majonez!

  •       Siemię lniane

Po połączeniu kilku łyżek siemienia i wody, które odstawisz na chwilę, otrzymasz żelową konsystencję idealną do zastąpienia jajka na przykład przy wypiekach chleba. Siemię lniane sprawdzi się też do wyrobienia kotletów i pulpecików oraz w wielu innych przepisach!

wegańskie zamienniki jajka

Wegańskie zamienniki nabiału

Zastanawiasz się czym zastąpić nabiał w kuchni? Nie wyobrażasz sobie, jak można obejść użycie masła lub śmietanki?
To również bardzo proste!

  •       Awokado

Doskonałe źródło witamin C, B6, A, E, K, tiaminy, ryboflawiny, niacyny oraz kwasu foliowego, a to nie koniec. Ma w sobie również wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód i cynk! Awokado to skarbnica minerałów i witamin, a także zdrowych tłuszczów. Nie trzeba zatem ograniczać jego użycia tylko do tostów czy sałatek, bo można zastąpić nim na przykład masło! Sprawdzi się w Twoich wypiekach, a przepis na chlebek z awokado można było znaleźć już w latach 70. Co prawda zawierał użycie jajek, ale dzięki wyżej wspomnianym zamiennikom możesz stworzyć całkowicie wegańską wersję.

  •       Mleczko kokosowe

Znajdziemy w nim magnez, fosfor, potas, żelazo i witaminę C. Dzięki wysokiej zawartości wapnia może wspomóc w walce przed osteoporozą, a sposobów użycia jest wiele. Można użyć go w ciastach, kremach, a także sosach, zupach i wielu więcej!

  •       Płatki drożdżowe

W płatkach drożdżowych znajdziemy białko, witaminy z grupy B, selen, kwas pantonenowy oraz biotynę. Można je już kupić w supermarketach, bo stają się coraz popularniejsze w naszej kuchni, a nie bez powodu! Wielu wyczuwa w nich orzechowy
i serowy posmak, dzięki czemu doskonale sprawdzają się w przepisach, którym chcemy dodać tych nut. Można nimi zastąpić sól, a także stosować jako zamiennik sera. Posyp nimi spaghetti, a znajdziesz dla siebie nową alternatywę parmezanu!

wegańskie zamienniki nabiału

Jak widać, opcji jest wystarczająco, żeby znaleźć coś dla siebie niezależnie od potrzeb. Jeśli jednak nie masz pomysłu na przepis z wykorzystaniem wegańskich produktów, również mamy coś dla Ciebie! Wybierz się w podróż dookoła świata
w poszukiwaniu przepisów na słodkości z Zuzanną Afrykańską (link), a rozpoczniesz przygodę w doskonałym towarzystwie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.