wiedza

Stres – jak sobie z nim radzić?

Stres zna każdy z nas. Napięcie w ramionach, spocone dłonie, przyspieszone bicie serca. Ilu jednak wie, jak sobie z nim radzić? Przeczytaj nasz artykuł, a poznasz sposoby na pokonanie stresu!

Czym jest stres?

Najprościej ujmując, stres to reakcja naszego organizmu na przeciwności, zmiany, wyzwania, wszelkiego rodzaju wydarzenia, które wytrącają nas z równowagi. Dla jednych mogą to być publiczne przemówienia, zmiana pracy, albo nawet rozmowa telefoniczna. Niestety, niezależnie od skali czynnika, stres może mieć nieprzyjemne objawy i skutki.

Zestresowana kobieta siedzi przed komputerem

Objawy i skutki stresu

Bardzo często pojawiającym się objawem jest wzrost tętna, któremu może towarzyszyć ból w klatce piersiowej. Doskonale znamy też bóle brzucha i pamiętamy gorzkie krople z gabinetu szkolnej pielęgniarki, które były remedium na stres przed sprawdzianem. Spocone dłonie, czerwone plamy na skórze, a także wysypki i zaburzenia snu, wszystkie z nich są uprzykrzeniem życia.

Niestety, na tych objawach problem się nie kończy. Stres może mieć fatalne skutki dla naszego zdrowia także na dłuższą metę. Schorzenia układu krążenia, na przykład miażdżyca, mogą rozwinąć się pod skrzydłem hormonów stresu. Oprócz nich grożą nam zaburzenia pracy tarczycy, wypadanie włosów, migreny, otyłość, a nawet cukrzyca. Nie można też zapomnieć o fobiach społecznych, o których słyszymy coraz częściej.

Sposoby na stres

Znając powagę sytuacji, warto poszukać sposobów na poradzenie sobie ze stresem. Jak najlepiej z nim walczyć?

Aktywność fizyczna

Większość rozwiązań naszych problemów skupia się dookoła zdrowego trybu życia. Jednym z jego elementów jest aktywność fizyczna, ale nie ma co się bać, nie oznacza to konieczności codziennych wizyt na siłowni. Zamiast tego wystarczy wyznaczyć sobie trzydzieści minut przez pięć dni w tygodniu na jakąkolwiek formę aktywności, przy której nieco podniesiemy poziom wysiłku. Systematyczność pomoże zredukować stres, a pół godziny poświęcone na jazdę na rowerze lub nawet krótki trening w domu nie zabiorą dużo czasu z naszego dnia.

Kobieta W Szare Legginsy I Czarny Stanik Sportowy Robi Joga Na Macie Do Jogi

Joga

Za sprawą jogi możemy włączyć do naszego dnia nie tylko aktywność fizyczną, ale też medytację i ćwiczenia oddechowe. Każdy z tych elementów wspomaga walkę ze stresem, a joga nie wymaga od nas wielkiego wysiłku. Może zatem stanowić pomoc dla osób w każdym wieku, niezależnie od poziomu zaawansowania.

Zdrowa dieta

Chociaż zajadanie stresu może dawać chwilową ulgę, nie będzie ona trwała długo. Zagłuszanie go niezdrowymi przekąskami może potencjalnie prowadzić do otyłości oraz innych problemów zdrowotnych, które tylko dostarczą nam kolejną dawkę stresu. Zamiast tego warto skupić się na utrzymaniu zdrowej diety, żeby zapewnić organizmowi potrzebne wartości odżywcze. Należy też pamiętać o dobrym wpływie magnezu i witamin z grupy B, które pomagają regulować nastrój i poziom stresu.

Czas dla siebie

Nie zapominaj o czasie poświęconym dla siebie. I nie chodzi o czas spędzony na kanapie, kiedy ledwie zwracamy uwagę na skaczące przed oczami obrazki, a chwile rzeczywiście ze sobą, dla siebie. Spacer po parku, relaksująca kąpiel, czas wyjęty na hobby lub przeczytanie dobrej książki. Opcji jest wiele, a każdy z nas może podejść do tego czasu inaczej. Jeśli chwile spędzone przed telewizorem z ulubionym serialem to właśnie to, co pomoże nam się zrelaksować po całym dniu, droga wolna. Warto jednak ograniczyć korzystanie z ekranów szczególnie przed snem, bo mogą zaburzać jego jakość.

Mężczyzna I Kobieta Siedzi Na Skale W Pobliżu Morza

 Czas z bliskimi

Poświęcenie czasu bliskim pomoże w redukcji stresu. Rozmowa z rodziną lub przyjaciółmi nie tylko zacieśni więzi i pozwoli uzyskać inną perspektywę względem problemu, ale też obniży poziom stresu poprzez system wsparcia. Nie możemy też pominąć ogromnej wartości kontaktu fizycznego, dzięki któremu uwalnia się oksytocyna, a obniża poziom kortyzolu. Dzięki przytuleniu do bliskiej osoby pomożemy hormonom szczęścia, a jeśli w najbliższym otoczeniu brakuje ludzi, którym możemy okazać czułość, nic straconego. Czas spędzony z pupilem również tak zadziała.

 Odcięcie negatywnych wpływów

Nie o wszystko warto walczyć. Niektóre relacje przynoszą nam więcej stresu niż wsparcia, czasami praca doprowadza na skraj wytrzymałości, a oglądanie wiadomości spędza sen z powiek. W takich sytuacjach warto poszukać rozwiązania i pozbyć się czynnika, który doprowadza nas do takiego stanu. Oczywiście, łatwiej jest wyłączyć telewizję w trakcie programu informacyjnego, niż zmienić pracę ot tak, ale nic nie jest niemożliwe.

 

Jeśli interesuje Cię ten temat, zachęcamy do kupna e-booków dostępnych na naszej stronie, Opanuj stres poprzez praktykę jogi oraz Szybka pomoc w kryzysie, za których sprawą dowiesz się więcej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.