Bez kategorii

Reklama – jak to się zaczęło?

Reklamy w mieście

Reklamy otaczają nas z każdej strony. Znajdziemy je w trakcie spaceru, na prawie każdym słupie i budynku. W gazecie papierowej, wydaniu online, mediach społecznościowych, telewizji, a niedługo pewnie pojawią się też w trakcie oglądania na serwisach streamingowych. Jedyne co możemy zrobić, żeby się od nich uwolnić, to otworzyć książkę. Wszechobecność reklam jest „urokiem” naszych czasów, ale one same nie są żadną nowością. Istnieją od wieków, zmieniając tylko formę. Jesteście ciekawi, jak zmieniły się przez lata?

Reklama – jak to się zaczęło?

Zaczęło się od słowa, a może raczej krzyku. Metoda, która przetrwała do dziś, kiedyś była zaledwie początkiem chleba powszedniego XXI w.

Początek reklamie dali starożytni handlarze na targowiskach, wykrzykując superlatywy swoich towarów. Mogli pochwalić się świetnymi umiejętnościami marketingowymi oraz sprzedażowymi, wcale nie musząc czerpać inspiracji z „Wilka z Wall Street”. Wystarczyło głośne i ciekawe nawoływanie, by zyskać klientów przy swoim straganie.

Oprócz tego nie były im obce szyldy z napisami czy płaskorzeźbami, jako że umiejętność czytania nie była aż tak powszechna. Naga kobieta nad drzwiami była wystarczającą wskazówką, by reklama trafiła do odpowiedniego wędrowca.

Reklamy po rozwoju druku, sterta gazet leżąca na stole

Reklama po rozwoju druku

W 1450 roku nastąpił przełom – Jan Gutenberg wynalazł druk. Zaczęto więc drukować ulotki reklamowe, które – oprócz samej treści o produkcie – zdobiły także godła cechów rzemieślniczych. Dopiero jednak w 1612 roku pojawiła się pierwsza reklama prasowa, w gazecie „Journal Generla d’Affiches”.

Jeśli chodzi zaś o pierwszą płatną reklamę, ukazała się w 1704 roku w dzienniku „Boston News-Letter” i miała zachęcić do kupna domu. I chociaż reklama rządziła Europą o wiele dłużej niż Stanami Zjednoczonymi, to tam nastąpił jej gigantyczny rozwój.

Już Benjamin Franklin, jeden z Ojców Założycieli Stanów Zjednoczonych, wyczuł potencjał i przeznaczył miejsce na reklamy w swojej gazecie. Za kilkadziesiąt lat powstała pierwsza agencja reklamowa pod przewodnictwem Volneya Palmera, który zbierał ogłoszenia reklamowe i umieszczał je w prasie. Trzydzieści lat później zaczęły pojawiać się reklamy masowe, rozpowszechniane w całym kraju.

Radio i telewizja – nowe oblicze reklamy

W ten sposób dochodzimy do XIX wieku, a mianowicie roku 1920, kiedy nastąpił kolejny przełom w świecie marketingu. Stacja radiowa KDKA wprowadziła sponsoring audycji, nawiązując współpracę między innymi z producentem kawy Maxwell House. Z kolei stacja Wind & Earth & Air & Fire, w 1922 roku nadała pierwszą reklamę radiową. Jeśli chodzi zaś o pierwszą reklamę radiową w Polsce, pojawiła się w 1927 roku.

Nie ma jednak co ukrywać, że prawdziwą rewolucję rozpoczął rozwój telewizji. 1 lipca 1941 roku stacja WNBT wyemitowała reklamę zegarków marki Bulova. Trwała zaledwie 10 sekund, kosztowała tylko cztery dolary i nie mogła trafić do sporej ilości odbiorców przez ograniczoną ilość posiadaczy telewizorów, ale to od niej wszystko się zaczęło.

Nie zdziwi też nikogo, że reklama telewizyjna trafiła do Polski o wiele później. Pierwsza z nich reklamowała środek przeciwko prusakom i została wyemitowana w 1983 roku. Ciekawskich zapraszamy do obejrzenia! (klik!)

Reklama obecnie

Zmiany były ogromne, a dziś świat marketingu obfituje w gigantyczną różnorodność. Reklamą może być przecież wielki billboard, malutka infografika na stronie internetowej, spot telewizyjny albo TikTok. Możemy też spotkać handlarzy nawołujących do swoich straganów albo minąć dziesiątki plakatów na ścianach. Widać więc, że nie porzuciliśmy dawnych zwyczajów, tylko nieustannie poszerzamy swój repertuar.

Nie możemy jednak udawać, że każda reklama jest tak samo skuteczna. Wiele z nich bardziej przypomina irytujące chochliki, które non stop wyskakują znikąd, kiedy próbujemy przeczytać artykuł lub obejrzeć filmik w Internecie. Na szczęście są też takie, które nie tylko wywołują uśmiech na twarzy, ale też chwytają za serce.

Reklama na tabliczce przed wejściem do pubu

Reklamy znane i lubiane

Po krótkiej lekcji historii nadszedł czas na chwilę rozrywki. Sporządziliśmy bowiem listę reklam, które szczególnie zapadły nam w pamięć. Część z nich jest kultowa, a zaczerpnięte z nich kwestie wkradły się do naszego słownika. Inne budzą czystą nostalgię, z kolei część z nich po prostu ma w sobie „to coś”. Zapraszamy do oglądania!

Reklamy pełne wspomnień:

Slogany skuteczne do dzisiaj:

Najlepsze reklamy ostatnich lat:

Skoro temat reklam mamy już omówiony, zostało nam tylko jedno. Zachęcić każdego do rozpoczęcia swojej własnej drogi w świecie marketingu!

Z e-booka „Jak się nie bać reklamy na Facebooku” dowiecie się wszystkich potrzebnych informacji, aby zacząć pracować z menadżerem reklam. Kto wie, może to początek przygody na większą skalę?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.