wiedza

Dieta śródziemnomorska – na czym polega i dlaczego warto ją stosować?

W ciągu ostatnich kilku lat można było zauważyć ogromny boom różnorodnych diet. Można się już zgubić w całym tym gąszczu informacji na temat zdrowego odżywiania. Warto jednak poszukać idealnej diety dla siebie, aby jak najdłużej utrzymać swoje zdrowie w dobrym stanie. Dlatego też zdecydowaliśmy się na przybliżenie diety śródziemnomorskiej, która uważana jest za jedną z najkorzystniejszych dla organizmu. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, czym jest dieta śródziemnomorska, czytaj dalej!

Czym jest dieta śródziemnomorska?

Słowo „dieta” wielu osobom może kojarzyć się rygorystycznym jadłospisem. Współczesne diety nie polegają na jedzeniu 1000 kcal dziennie lub wybieraniu tylko kilku produktów, które uchodzą za „dietetyczne”. Dieta śródziemnomorska to model odżywiania, który bazuje na tradycyjnym sposobie odżywiania mieszkańców Krety oraz południowych Włoch drugiej połowy ubiegłego wieku. Dieta śródziemnomorska to nie jest to samo, co, znana fanom gastronomii, kuchnia śródziemnomorska. 

Zalety diety śródziemnomorskiej

Badania przeprowadzone przed dr. Ancela Keysa w latach pięćdziesiątych XX wieku wskazały, że mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego, w porównaniu do mieszkańców Europy Zachodniej i USA, rzadziej zapadają na choroby układu sercowo-naczyniowego. Ponadto umieralność w tych krajach jest kilkakrotnie mniejsza. Ponadto, stosowanie tego sposobu żywienia pomaga w profilaktyce i leczeniu m.in. insulinooporności, cukrzycy typu 2, chorób autoimmunologicznych i alergicznych, a nawet depresji. 

 

Dieta śródziemnomorska – model żywienia

Wspomniane korzyści, które zawdzięcza się stosowaniu tej diety, wynikają przede wszystkim ze spożywania konkretnych produktów w danej ilości. Ten model żywienia bogaty jest w produkty zbożowe, pełnoziarniste, warzywa, które są najlepszym źródłem witamin i błonnika, tłuszcze nienasycone zawarte w oliwkach, oliwie, awokado, orzechach i nasionach. W tej diecie nie brakuje także źródeł białka, które występują głównie w roślinach strączkowych, rybach i owocach morza. Czerwone mięso spożywane jest niezwykle rzadko. 

Dieta śródziemnomorska – zasady

W diecie Kreteńczyków zauważono kilka zasad, które obecne są również w obecnej diecie śródziemnomorskiej.
To, co wyróżnia ten model żywienia to m.in.:

  • Niskie spożycie mięsa, tłuszczów odzwierzęcych oraz nabiału;
  • Eliminacja produktów wysoko przetworzonych;
  • Częste spożywanie warzyw, owoców i roślin strączkowych;
  • Spożywanie tłuszczów roślinnych;
  • Spożywanie ryb oraz owoców morza;
  • Sporadyczne spożywanie alkoholu (głównie wina).

Dieta śródziemnomorska to nie tylko jedzenie. Do utrzymania zdrowia i dobrej kondycji istotna jest także aktywność fizyczna. Nie oznacza to, że codziennie musisz ciężko ćwiczyć na siłowni. Warto zadbać o tzw. spontaniczną aktywność fizyczną. Pójdź do pracy na piechotę, pobaw się z dzieckiem w berka, a w weekend wybierz się z rodziną lub znajomymi na wycieczkę rowerową. Taki wysiłek fizyczny na świeżym powietrzu będzie dużo przyjemniejszy, a jednocześnie – będzie to krok milowy do długiego życia. Oprócz aktywności fizycznej bardzo ważny jest także czas na odpoczynek oraz dbanie o relacje z innymi ludźmi. Dla krajów, z których wywodzi się dieta śródziemnomorska, niezwykle ważną tradycją jest wspólne biesiadowanie i celebrowanie posiłków. Staraj się nie jeść obiadu na szybko przy komputerze. Jest to jeden z największych błędów dietetycznych.

Więcej o diecie śródziemnomorskiej dowiesz się z e-booka Dieta śródziemnomorska(kliknij w link) Jagody i Marty. Wraz z e-bookiem dostaniesz także gotowe, tygodniowe jadłospisy na 1700, 1800, 1900 i 2000 kcal. Jadłospisy są w wersji tradycyjnej oraz pescowegeteriańskiej (bez mięsa ssaków lądowych oraz drobiu). 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.