wiedza

Dieta LOW FODMAP – czym jest i dla kogo jest przeznaczona?

Nieustannie pojawiają się nowe diety, które mają polepszyć nasze zdrowie oraz samopoczucie. Coraz trudniej przez to wybrać idealny sposób żywienia, który najlepiej wpisze się na nasze potrzeby. Niektóre diety skupiają się na wykluczeniu konkretnych składników, co może być przydatne przy różnego rodzaju alergiach pokarmowych. Inne zaś skupiają się na porach spożywania posiłku lub po prostu – na wartości energetycznej. A czym jest dieta LOW FODMAP? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć!

Czym jest dieta LOW FODMAP?

W dieta LOW FODMAP wyklucza przede wszystkim produkty bogate w tzw. FODMAP. Nazwa FODMAP to z angielskiego „Fermentable Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides And Polyols”. Dieta ta polega więc na zminimalizowaniu spożywania fermentujących oligo-, di-, monosacharydów oraz polioli. Związki te są trawione w przewodzie pokarmowym, ale jednocześnie – bardzo słabo się wchłaniają. 

Dieta LOWFODMAP – co warto wykluczyć?

  • Fruktoza – owoce o dużej zawartości cukru tj.: arbuz, mango, brzoskwinie, ale także miód, słodycze, syropy;
  • Laktoza – mleko oraz przetwory mleczne;
  • Fruktany – obecne w czosnku, cebuli oraz pszenicy;
  • Galaktany – zawarte m.in. w roślinach strączkowych;
  • Poliole – substancje słodzące np.: sorbitol, ksylitol, maltitol.

Nie wszystkie owoce i warzywa są produktami o wysokim FODMAP-ie. Dozwolone jest spożywanie np. bananów, cytrusów, owoców o niskiej zawartości cukru (maliny, borówki, jagody), marchwi, sałaty etc. Do słodzenia w przypadku tej diety zaleca się stosowanie syropu klonowego, cukru trzcinowego lub białego, a także stewii oraz aspartamu. 

Borówki amerykańskie na diecie low fodmap

Dieta FODMAP – dla kogo?

Ten rodzaj odżywiania się wyklucza produkty o wysokim FODMAP-ie jest przeznaczona dla osób borykających się z chorobami przewodu pokarmowego, a przede wszystkim zespołem jelita drażliwego. Dieta ta ma za zadnie zminimalizować spożycie, albo całkowicie wykluczyć produkty, które działają drażniąco na jelita. Stosowanie takiego sposoby żywienia może zredukować nieprzyjemne dolegliwości tj. wzdęcia, zaparcia, zgaga czy biegunki. 

Czy dieta LOW FODMAP jest dla każdego?

Warto pamiętać, że diety wykluczające należy stosować wyłącznie w konkretnych przypadkach. Osoby zdrowe nie powinny wyrzucać ze swojej diety produktów bogatych w FODMAP, ponieważ w tej sposób mogą pozbawić swój organizm cennych mikro- i makroskładników. W przypadku, kiedy nie choruje się na żadne choroby układu pokarmowego, ani alergie czy nietolerancje pokarmowe, należy na co dzień stosować zbilansowaną dietę bogatą w błonnik oraz pamiętać o wypijaniu odpowiedniej ilości wody. 

Sałatka z kurczakiem i pomidorkami koktjlowymi

Przykładowy jadłospis

Jeżeli wiesz już czym jest dieta LOW FODMAP i wiesz, że może to być coś, co pomoże Ci uporać się z Twoimi dolegliwościami, ale nie masz pomysłów na komponowanie posiłków z produktów o niskim FODMAP-ie, zachęcamy do zainteresowania się e-bookiem Jagody Wolskiej, która przygotowała jadłospisy zgodne z tą dietą. E-book dostępny jest w czterech wersjach: 1600 kcal, 1800 kcal, 2000 kcal oraz 2200 kcal. Dzięki temu możesz dobrać jadłospis dopasowany do Twojego codziennego zapotrzebowania. Jesteś zainteresowany? Kup e-book „Dieta LOW FODMAP” Jagody Wolskiej i sprawdź, czy ta dieta jest właśnie dla Ciebie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.